Jak zacząć naukę lub pracę z Business Intelligence?

Minęły czasy, kiedy zestawienia danych wystarczyło wykonać w Excelu poprzez wypełnianie danych w arkuszach (ręcznie lub metodą kopiuj-wklej) i zaprezentowanie ich następnie za pomocą wykresów lub tabel przestawnych.

W przypadku większych ilości danych realizacja analiz następowała przez programistów z wykorzystaniem SQL-a (język baz danych) lub narzędzi BI w modelach wielowymiarowych co kosztowało niemałe pieniądze. Małe organizacje zostawały więc z raportami oferowanymi przez systemy klasy ERP lub projektowali zestawienia z wykorzystaniem Excela.

Do sprawnego działania i podejmowania decyzji na dzisiejszym rynku niezbędnym staje się korzystanie z narzędzi, które zapewnią szybką obróbkę danych i łatwe przygotowanie raportów wizualnych.

Czy są obecnie narzędzia BI, które są niedrogie i pozwolą na szybkie ich opanowanie? Odpowiedź jest na szczęście pozytywna: otóż są :). Żeby się zorientować co jest dostępnego wpiszmy w wyszukiwarkę frazę: „bi gartner„. W wyniku znajdziemy wykres tzw. Magic Quadrant, zawierający najpopularniejsze systemy Business Intelligence wraz z ich umiejscowieniem w 4 kategoriach (leaders, challengers, visionaries, niche players).

W niniejszym wpisie zwrócę uwagę na te rozwiązania, które można pozyskać i nauczyć się stosować bardzo niskim kosztem. Szczegółowe omówienia zostaną rozwinięte w innych wpisach. A zatem do dzieła.

  • Microsoft Excel – zacznijmy od narzędzia, które prawie każdy zna. W jego nowszych wersjach wbudowane są narzędzia do analiz BI, które kiedyś były dodatkami do Excela. Chodzi o  Power Query oraz Power Pivot. Jak ktoś posiada starszą wersję Excela, to może skorzystać z nich jako dodatków.

    Power Query – to takie proste narzędzie do ETL. Korzysta z języka M. Power Pivot służy do budowy modelu danych z wykorzystaniem języka DAX. Koszt pozyskania, to koszt zakupu pakietu MS Office w wersji desktop lub chmurowej Office 365 (oczywiście w pakiecie, który oferuje instalację wersji na desktopie).

  • Power BI Desktop – oprogramowanie Microsoftu zbudowane jako BI In-Memory instalowane w systemie Windows (obecnie z Microsoft Store). Wykorzystuje ten sam silnik co obecne wersje MS Excela: Power Query i Power Pivot. Koszt pozyskania jest więc zerowy (jeżeli mamy system Windows).

  • Qlik View – oprogramowanie Qlik-a instalowane na Windowsie. Z wbudowanymi narzędziami do ETL i budowy modelu danych. W odróżnieniu do bazowo-danowego podejścia w Power BI ma silnik bazujący na asocjacjach danych. Koszt pozyskania: trzeba się zarejestrować w portalu Qlika, żeby móc pobrać produkt (choć ostatnio trzeba trochę poszukać, żeby znaleźć aktualną wersję).

    Qlik oferuje szybciej rozwijające się narzędzie jak Qlik Sense, ale w 2020 roku przestało być udostępniane w wersji free. Aczkolwiek jeżeli umiemy robić analizy w Qlik View, przesiadka do Qlik Sense jest bardzo łatwa.
  • Google Data Studio – obecnie nazywa się Looker Studio. Jest to narzędzie online, do tego moim zdaniem do prostych analiz. Szczególnie, gdy dane pochodzą z platformy Google.
Jak zacząć – Business Intelligence?